روانشناسي كودك روانشناسي كودك .

روانشناسي كودك

مشكلات چاقي و اضافه وزن در كودكان

در اين مقاله به مشكلات چاقي و اضافه وزن در كودكان، محاسبه اضافه وزن كودكان، عوارض چاقي و محاسبه كالري كودكان خواهيم پرداخت. چاقي يكي از معضلات و مشكلات دنياي امروز است كه مركز مشاوره مكث نگاه ويژه اي به آن دارد. تغيير شيوه هاي زندگي و تغيير نوع تغذيه، افراد زيادي را دچار اضافه وزن و چاقي نموده است. علاوه بر طيف وسيعي از بزرگسالان، آمارهاي جهاني حاكي از شيوع جهاني اضافه وزن در كودكان و نوجوانان است. به طوريكه مشخص شده است از هر 4 كودك در دنيا يك نفر مبتلا به چاقي و اضافه وزن است. همچنين در كشور ما نيز به ويژه در ده سال گذشته آمارهاي منتشر شده گوياي افزايش و بالا رفتن نرخ چاقي در كودكان است.

پژوهشهاي جهاني در مورد به مشكلات چاقي و اضافه وزن در كودكان

پژوهش ها نشان مي دهد علاوه بر عامل ژنتيك و فعاليت ژنها در ايجاد چاقي و اضافه وزن در كودكان، دو عامل تغيير عادات غذايي و كاهش فعاليت هاي بدني نيز در بروز چاقي در افراد و به ويژه كودكان موثر است. امروزه با تغيير عادات غذايي به ويژه گرايش به مصرف انواع هله هوله ها، شيريني، غذاهاي آماده، غذاهاي سرخ شده و فست فودها، بخش عمده اي از تغذيه افراد را پروتئين و چربي تشكيل مي دهد كه اغلب نيز با مصرف زياد نوشابه هاي شيرين و كاهش مصرف فيبر همراه است و اين امر منجر به دريافت كالري زياد از غذاهاي پرانرژي شده و از طرفي با ماشيني شدن زندگي و كاهش فعاليت هاي جسماني اين كالري اضافي تبديل به چربي و بروز اضافه وزن مي گردد.

علاوه بر سابقه فاميلي، نقش ژنتيك و عادات نامناسب غذايي در بروز چاقي، رشد فزاينده ي تكنولوژي نيز سبب شده بيشتر وقت كودكان به جاي بازيهاي جسماني پرتحرك به تماشاي تلويزيون و بازيهاي بي تحرك رايانه اي بگذرد كه نه تنها در اضافه وزن آنها كه در فعاليت هاي مغزي و ذهني آنان نيز به مرور زمان اثرات نامطلوبي دارد.


برچسب: چاقي كودكان ، اضافه وزن كودكان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۱۱:۳۰ توسط:مهسا بهاري موضوع: نظرات (0)