روانشناسی کودک روانشناسی کودک .

روانشناسی کودک

مشکلات چاقی و اضافه وزن در کودکان

تعریف چاقی و محاسبه اضافه وزن کودکان

در حقیقت چاقی عبارت است از زیاد بودن چربی بدن نسبت به وزن بدن. چاقی حالتی است که در آن، بیشتر از 25 درصد وزن بدن در پسران و بیشتر از 32 درصد از وزن بدن دختران را چربی تشکیل می دهد و اندازه گیری چربی زیر پوست معیاری دقیق برای سنجش چربی بدن و چاقی است. به بیان دیگر اگر کودکی نسبت به وزن ایده آل قد و وزن خود، 20 درصد سنگین تر باشد دچار اضافه وزن است و اگر 40 درصد سنگین تر باشد مبتلا به چاقی مفرط است که حتماً باید تحت نظر متخصص تغذیه قرار بگیرد.

عوارض چاقی و مشکلات چاقی و اضافه وزن در کودکان

بهتر است بدانید چاقی خطر ابتلای کودک را به بیماری هایی چون کلسترول و فشار خون بالا، دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، آرتروز، بیماریهای صفراوی، سرطان و ... افزایش دهد. همچنین اضافه وزن مانع تکامل صحیح ریه های کودک شده و منجر به آسم و دیگر مشکلات تنفسی خواهد شد. همچنین چاقی می تواند تعادل هورمونی بدن را به هم زده و سبب بلوغ زودرس و عوارض روانی و اجتماعی در کودک شود. افسردگی و عدم اعتماد به نفس نیز کودکان مبتلا به چاقی را تهدید می کند. چرا که این کودکان به دلیل تمسخر همسالان به ویژه در مدرسه و عدم اعتماد به نفس و اضطراب از شرکت در فعالیت های یادگیری در کلاس خودداری می کنند و لذا کم کم دچار انزوا و افسردگی می گردند.

ارتباط میان چاقی و محل زندگی

مطالعات بسیاری در حوزه چاقی انجام گرفته است. در مطالعه ای که در هشت شهر اروپایی انجام گرفت، محققان دریافتند بین محل زندگی و میزان شیوع چاقی در کودکان ارتباط وجود دارد. آنها مشاهده کردند هر چقدر در یک منطقه پارک و فضای سبز بیشتری وجود داشته باشد، میزان فعالیت جسمانی افراد به ویژه کودکان بیشتر بوده و لذا چاقی و اضافه وزن نیز به مراتب کمتر است. در عوض در مکان هایی که از فضای سبز کمی برخوردار بود، میزان اضافه وزن 50 درصد بیشتر و فعالیت جسمانی نیز 50 درصد کاهش داشت.

بنابراین میتوان دریافت که فعالیت فیزیکی خود از عوامل موثر در کنترل چاقی و اضافه وزن در افراد و به ویژه کودکان است. همچنین مشخص شده است عادات تغذیه و سبک زندگی نامناسب والدین نیز در بروز چاقی و اضافه وزن در کودکان اثرگذار است. لذا یکی از راههای پیشگیری از چاقی کودکان، اصلاح نوع و سبک زندگی والدین است. در واقع اگر رژیم غذایی والدین اصلاح شود و سبک بی تحرک و نادرست زندگی آنها اصلاح گردد، کودکان هرگز دچار چاقی و مشکلات آتی آن نخواهند شد.

راههای مقابله با چاقی در کودکان

فعالیت بدنی

یکی از بهترین روش های کاهش وزن و جلوگیری از اضافه وزن در افراد و کودکان، فعالیت جسمانی مناسب است. بنابراین لازم است والدین عزیز هر روز ساعتی را برای ورزش و تحرک کودکان تنظیم کنند. شرکت در کلاسهای ورزش به ویژه ورزشهای هوازی مانند شنا، دوچرخه سواری، دو و ... نیز اثر زیادی در کنترل وزن در کودکان دارد.

اصلاح تغذیه

علاوه بر فعالیت بدنی، لازم است تا تغذیه کودکان مورد بررسی و مدیریت قرار گیرد. البته رژیم غذایی همراه با محرومیت غذایی برای کودکان توصیه نمی گردد. چرا که کودکان به دلیل آنکه در سن رشد هستند به همه گروههای غذایی نیاز دارند. لذا به کارگیری رژیمهای متعادل با محدودیت های کالری متوسط به خصوص کاهش مصرف چربی و قند در کاهش وزن و درمان چاقی کودکان موثر است. در اصلاح عادات غذایی کودک لازم است انواع هله هوله ها و غذاهای بی ارزشی چون چیبس، پفک، شکلات، بستنی و ... محدود شده و به جای آن مواد غذایی مفید همچون آجیل و انواع مغزها، میوه ها و ... جایگزین گردد.

مقابله با عادات نامناسب

لازم است عادات نامناسبی چون استفاده زیاد از رایانه و تلویزیون محدود گردد. لذا لازم است تا با کودک خود منطقی صحبت کرده و برای استفاده از اینگونه وسایل، قانون و مقرراتی با مشارکت خود کودک وضع کنید. چرا که وقتی کودک خود در وضع قانونی مشارکت کند، به رعایت آن نیز ملزم می گردد.

مراجعه به متخصص تغذیه

در صورتی که فرزند شما به چاقی مفرط مبتلا است، بهتر است حتماً او را نزد متخصص تغذیه ببرید و از راهکارهای لازم برای درمان کودکتان استفاده کنید.
در نهایت لازم است بدانیم که درمان مشکلات چاقی و اضافه وزن در کودکان، محاسبه اضافه وزن کودکان، عوارض چاقی و محاسبه کالری کودکان را بهتر است تحت نظر متخصص این کار پیش ببریم. مرکز مشاوره مکث همراه شما برای درمان و مشاوره چاقی کودکان با ریشه عصبی.

*منبع: injamax.com


برچسب: چاقی کودکان ، اضافه وزن کودکان،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۱۱:۳۰ توسط:مهسا بهاری موضوع: نظرات (0)